Logistiikka- ja liikennesektori työllistää noin 20 000 eri yrityksessä noin 120 000 työntekijää, joka on noin 6 % Suomen työllisten määrästä. Kymenlaakson logistiikassa on kuitenkin ollut pulaa osaavasta työvoimasta, mikä on jopa rajoittanut yritysten kasvun mahdollisuuksia.
Kymenlaakson väestön vähentyminen ja eläköityminen vaikuttaa osaltaan työvoiman tarpeeseen, saatavuuteen, määrään ja laatuun. Samalla nopeasti muuttuva maailma muokkaa ammatteja ja niissä vaadittavaa osaamista. Työntekijöitä tullaan tarvitsemaan erilaisiin ja uusiin tehtäviin, jotka ovat yhä enemmän palveluammatteja.
Verkostomainen työskentely, verkkokauppa ja automaatio valtaavat logistiikan prosesseja, mikä haastaa työntekijöitä varsin monikanavaiseen ajatteluun. Menestyäkseen on esimerkiksi kyettävä sovittamaan prosessit niin hankinnan kuin markkinoinnin linjauksiin.
Rekkamiehestä koko toimitusketjun käyntikortiksi
Alalla on ollut jatkuva pula osaavista ja hyvällä asenteella varustetuista kuljettajista, jotka nykyään ovat parhaimmillaan kansainvälisiä asiakaspalvelijoita. Yhä useammin tuotteen tilaaminen hoidetaan sähköisesti, mutta kuljettaja tuotteen toimittajana todennäköisesti kohtaa asiakkaan kasvokkain.
Perinteinen rekkamies toimiikin nykyään organisaation, koko toimitusketjun tai verkoston ”käyntikorttina”, joten asiakaspalvelutaitojen merkitys korostuu.
Kymenlaakson logistiikkapainotteinen tulevaisuuskuva
Kymenlaakso sijaitsee lähellä Venäjää, ja sieltä pääsee eri kuljetusmuotoja hyödyntämällä vaivattomasti ympäri maailmaa. Suurien logististen toimintojen keskittymänä Kymenlaakso onkin tärkeässä roolissa Suomen vientiteollisuuden kannalta.
Alue kuuluu Euroopan laajuiseen TEN-T-ydinverkkoon vahvuuksiensa eli tehokkaan satamatoiminnan ja rautatieliikenteen myötä. Suomen suurin yleissatama HaminaKotka yhdessä Kouvolaan valmistuvan RRT-terminaalin sekä maantie- ja rautatieverkoston kanssa luovat yhtenäisen logistisen palvelukokonaisuuden ja työllistävät suuren joukon ihmisiä.
Alueen viime vuosien runsaat panostukset logistiikkaan, myös Euroopan unionin tukemana, ovat nostaneet alueen infrastruktuurin tasolle, jota on vaikea haastaa. Uusimpien investointien valmistuessa mahdollistuu monenlainen yritystoiminta ja työllistyminen. Kuljetusvolyymien ennustetaan kasvavan ja työvoiman tarpeen lisääntyvän.
Lue koko artikkeli täältä:
Verkostoilla vetovoimaa | READ Xamk
Kirjoittaja Hannu-Pekka Pukema työskentelee Tulevaisuuden osaajat logistiikka-alalla -hankkeen projektipäällikkönä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa logistiikan ja merenkulun vahvuusalalla.