Sääntöjen, lakien ja määräysten kanssa painiminen:
”There are no free lunches” Pitää muuten paikkansa. Mutta ennen kuin aloitan kertomuksen tästä prosessista, haluan jo tässä vaiheessa kiittää Euroopan aluekehitysrahastoa ja Kymenlaakson sekä Uudenmaan liittojen avarakatseisia päättäjiä ja virkamiehiä rahoituksestamme. Ilman sitä sovelluksemme kehittäminen ei olisi ollut mahdollista, ainakaan meidän kaltaisella yleishyödyllisellä ja voittoa tuottamattomalla yhdistyksellä. Se on myös vahvuutemme; teemme tätä työtä koko logistiikka-alan kehittämiseksi. Neutraalina toimijana ponnistamme aivan eri lähtökohdista kuin kaupallinen toimija. Ja sitä paitsi, olemme jo valmis logistiikkapalveluntuottajien verkosto, jota toki pitää vielä merkittävästi laajentaa.
Sovelluksen hankinnan arvioitiin ylittävän kansallisen hankintarajan, joten se piti kilpailuttaa julkisesti. Sitä varten teimme töitä koko viime kesän. Suurin työ oli tehtynä, kun IT-projektipäällikkömme Jarno Posti oli tehnyt vaatimusmäärittelyt ym. tarkemmat speksit opiskelujensa lopputyönä. Saimme onneksi apua jäsenyrityksemme Kinnon Mika Lammilta (heillä oli vielä isompi lohkoketju –projekti juuri käynnistynyt) itse tarjouspyyntöasiakirjojen ja hankintasopimusten ym. laadintaan sekä koko kilpailutusprosessiin.
Itse kilpailutukseen siitä hetkestä, kun julkaisimme tarjouspyynnön kansallisessa hankintajärjestelmässä eli HILMASSA, kului yli kaksi kuukautta ennen kuin pääsimme tekemään sopimusta valitun toimittajan kanssa. Lakimiehemme (Ville Mielonen, Almgren&Sankamo) apuakin tarvittiin sopimuksen laadinnassa mutta viimein olimme maalissa Elenium Oy:n kanssa ja työ saattoi alkaa. Kiitos kaikille osallisille!
Sovelluksen koodaus ym. kehitystyö pääsi käyntiin marraskuun alussa, ja ensimmäinen testiversio oli esiteltiin Logy Conferencessa helmikuun alussa. Sitä ennen oli toki mietitty nimiasiat, graafinen ilme, nettisivut ja monen monta asiaa. Kehitys- ja testaustyössä meillä on hyvä ohjausryhmä, joka koostuu jäsenyritystemme edustajista eli palvelun tarjoajista. Tällä ryhmällä olemme yrittäneet miettiä kaikki mahdolliset sudenkuopat, jotta sovellus olisi mahdollisimman helppo käyttää, mutta kuitenkin riittävän informatiivinen tarjouksen tekoon. Aika näyttää miten onnistuimme.
Juuri nyt työn alla ovat sovelluksen käyttöehdot, tietosuojaseloste ja muut tarvittavat dokumentit, varsinkin kun uusi tietosuojalaki tulee voimaan 25.5.2018. Yksityishenkilönä laki on mielestäni hyvä parannus yksilön tietosuojaan, mutta toisaalta tuntuu, että yrityksiä pelotellaan suurilla sanktioilla ja muuten mennään sieltä missä aita on korkein. Kuten Suomessa yleensä on tapana, sääntöjä noudatetaan pilkulleen.
terveisin Elina