Finnhub piti kevätkokouksensa Finnlinesin M/S Nordlinkillä 14.3. matkalla Travemündeen. Kokouksessa vahvistettiin vuoden 2016 tilinpäätös ja keskusteltiin ajankohtaisista asioista. Lisäksi järjestettiin aloittavan NetHUB hankkeen työpaja, jossa mietittiin digitaalisuuden tuomia etuja, haasteita ja mahdollisuuksia. 

 

Kokousväkeä tutustumassa Nordlinkin komentosiltaan. 

Travemündessa

- Tammikuu: Kick off 2017 (paikka ja ajankohta ilmoitetaan myöhemmin)

- Helmikuu: 16.2. Aamukahvi- ja ajankohtaistilaisuus Vuosaaressa (Helsingin Satama Oy), ohjelmassa Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan kuulumiset ja asiaa Venäjän taloudesta

- Maaliskuu: kevätkokousmatka Lyypekkiin, viikko 11 (tarkempi ohjelma ilmoitetaan myöhemmin)

- Huhtikuu: TransRussia Moskova 18. - 20.4. ja Breakbulk Antwerpen 25. - 26.4. (molemmissa optio yhteisosastoon)

- Toukokuu: Transport&Logistic München 9. - 12.5. (optio yhteisosastoon)

- Astana World Expo 10.6. - 10.9.

- Syyskokous

- Muut ajankohtaistilaisuudet ja advisory boardin toiminta, hankevalmistelu, yhteistyö Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan,  keskeisten lähetystöjen, Logistiikkaverstaan ja muiden alan toimijoiden kanssa

Helsingin Satama Oy ja Loviisan kaupunki ovat neuvotelleet 60 % osake-enemmistön myymisestä Loviisan satamayhtiöstä Helsingin Satama Oy:lle 3,7 miljoonan euron kauppasummalla. Järjestelyssä Loviisan kaupungille jää maa- ja vesialueiden omistus ja niiden hallintaoikeus luovutetaan Loviisan Satama Oy:lle 80 vuodeksi.

Kaupalla Helsingin Satama Oy laajentaa palveluvalikoimaansa ja varautuu Etelä-Suomen kasvaviin liikennetarpeisiin. Tähän saakka Helsingin Satama Oy on tarjonnut palveluita lähinnä matkustaja- ja yksikkötavaraliikenteessä. Kaupan myötä Helsingin Satama Oy saa merkittävästi uutta kapasiteettia erityisesti kappaletavara- ja irtolastikuljetuksille.

Loviisan satama vahvistaa kaupan myötä asemaansa Suomen satamaverkossa, kun se saa Helsingin Sataman mukaan kehittämään toimintaansa. Järjestely edesauttaa pitkällä tähtäimellä sataman kehittämistä asiakastarpeiden mukaisesti.

Kaupan lopullinen vahvistus edellyttää Loviisan kaupunginvaltuuston hyväksyntää. Kauppa astuu voimaan 1.1.2017.

Lisätiedot:

toimitusjohtaja Kimmo Mäki, Helsingin Satama Oy
puh. 09 310 33500
etunimi.sukunimi(at)portofhelsinki.fi

kaupunginjohtaja Olavi Kaleva, Loviisan kaupunki
puh. 0440 555 212

kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mia Heijnsbroek-Wirén, Loviisan kaupunki
puh. 040 1972569

 

15.10. julkaistu HS:n  juttu Finpron alasajosta: ”Suomi rakensi maailman parhaan viennin vauhdittajan ja sitten se ajettiin alas” oli yksipuolisesti kirjoitettu. Juttuun on kaivettu tarkoituksellisesti Finprota ylistäviä yrityksiä ja näkökulmia, lähinnä sen ajan virkamiehiä ja toiminnasta (tuesta) hyötyneitä tahoja.

Finnhub ry on yli 50 logistiikkatoimijan markkinointiverkosto, joka on tehnyt Suomea ja suomalaisia logistiikkapalveluja  tunnetuksi maailmalla 20 vuoden ajan. Olemme käyttäneet paljon  Finpron palveluja edistäessämme Euroopassa ja Kaukoidässä Suomen kautta kulkevaa reittiä Venäjälle. Olemme saaneet konsulttihinnalla palvelua, josta on havaittavissa, että on menty siitä missä aita on matalin. Tehtävämme organisaationa on järjestää yritysverkostollemme tilaisuuksia (seminaarit, trade missiot), joissa he pääsevät kontaktiin paikallisten yritysten kanssa. Osallistujien taso näissä Finpron organisoimissa tilaisuuksissa on ollut huono; paikallisten yritysten sijaan on  kutsuttu  expatit ja muut kaverit, usein muita paikallisia suomalaisyritysten edustajia. Tämä olisi luonnollisesti edellyttänyt perehtymistä paikalliseen bisneskulttuuriin ja verkostoihin. Siitä me käsittääksemme maksoimme. Toki muutama poikkeuskin löytyy matkan varrelta, se riippuu hyvin paljon paikallisen vetäjän työmoraalista ja mielenkiinnosta. Onneksi heitäkin on ollut.

Finpron konsulttitoiminnan alasajo on hyvä asia, sillä verovaroin kustannettua perustoimintaa pitää pystyä ylläpitämään ilman lisärahastusta yrityksiltä. Tähän kuuluu verkostoituminen kohdemaassa paikallisten toimijoiden kanssa ja tiedon välittäminen puolin ja toisin. Jäljelle jäänyt Finpron vientikeskusverkosto osana Team Finlandia hoitaa  nyt tätä tehtävää.  Ideana Team Finlandin toimintamalli  on hyvä. Toiminnan tasolla odotamme vielä sen kasvua rooliin, joka auttaa oikeasti pk-yrityksiä kansainvälistymään ja jo kansainvälistyneitä yrityksiä löytämään uusia asiakkuuksia.   

Elina Multanen

Toimitusjohtaja, Finnhub ry

(vastine lähetetty HS:n mielipidesivulle 19.10.16)

 

 

 

 

 

Kouvola selkeä ykkönen Pohjois-Euroopan logistiikkakeskuksena


Kouvola on selvä ykkönen Pohjoismaiden ja Baltian maiden logistiikkakeskusten vertailussa. Euroopan tasolla Kouvola sijoittuu 32. sijalle viimeisimmässä vertailussa, jossa oli mukana 300 kohdetta 30 eri maasta. 

”Kohteita arvioitiin 40 eri kriteerillä ja 16 eri teemassa. Kouvolan vahvuuksina pidettiin sijaintia, logistisia palveluja ja yhteensopivuutta eri kuljetusmuotojen välillä”, kertoo kehittämispäällikkö Simo Päivinen Kouvola Innovation Oy:stä.  

Euroopan logistiikkakeskusten vertailun tekee Deutsche GVZ-Gesellschaft, joka on Saksan logistiik-kakeskusten liitto. Tämä puolueeton elin arvioi keskuksia viiden vuoden välein. Edellisellä kerralla suomalaiset eivät pärjänneet. 

Kouvola on ainoana Suomessa EU:n liikenteellisen ydinverkon (Trans European Network) auto- ja rautatieliikenteen terminaalikeskus. Kouvolan läpi kulkee vuosittain noin 8 miljoonaa tonnia rahtia, josta noin kaksi miljoonaa tonnia käsitellään täällä. Rahtivirtojen odotetaan entisestään kas-vavan, kun kuljetuskäytävä Pohjois-Euroopan ja Aasian välille saadaan kehitettyä. Pohjoismaiden logistiikkakeskuksena (Hub) Kouvola on todennäköisin vaihtoehto, josta yhteistyöneuvottelut jat-kuvat muiden pohjoismaiden ja muiden kuljetuskäytävän solmupisteiden välillä. 

”Jatkamme edelleen logistiikan alan kehitystyötä, johon kaupunki on hyvin sitoutunut. Sijoittumisemme korkealle Euroopassa on palkinto koko maakunnalle, sillä kehitämme koko aluetta ja teemme hyvää yhteistyötä muun muassa HaminaKotka–sataman kanssa”, Päivinen huomauttaa. 



Lisätietoa:

Simo Päivinen, kehittämispäällikkö, puh. 020 615 6364

Deutsche GVZ-Gesellschaft :
www.gvz-org.de/

 

 

 

 

 

Kouvola Innovation Oy
Kouvolan seudun kehittämisyhtiö

 

Kinno FacebookissaKinno Facebookissa »   kinno.fi »   visitkouvola.fi »

 

 

Paraatikenttä 4, 45100 Kouvola
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

 

Osoitelähde: Kouvola Innovation Oy:n asiakasrekisteri
Rekisteriseloste »    En halua uutiskirjettä jatkossa »

 

 

 

Watch the video

Liity mukaan verkostoomme

Katso video

Matkalla menestykseen

Kilpailukyky on kansainvälistymistä.

Yhteistyöllä saamme enemmän.

Pidetään työt Suomessa.